Gömma sig en liten stund...



Läste en väns blogg, han skriver artiklar om hur vi kan hindra jorden från att gå under. Uppmanar oss att flytta ut i skogarna och odla vår egen mat. Han kan så mycket han, så påläst.
Så kikar man på sin egen blogg där man gnäller över att man får bo lite trångt ett tag eller hur jobbigt det är när kaffefiltret viker sig i bryggaren. Eller över att man har klimatångest... men man gör inte ens hälften så mycket åt det som han gör.
Han är i rörelse och gör konkreta förändringar... visst, mitt kylskåp innehåller mer ekologiska produkter än det nånsin gjort och jag har fått upp ögonen för att läget är allvarligt.
Men jag vet att när jag kommer hem i sommar kommer jag ta bilen till en del ställen jag skulle kunna gå till, sträckor man i vanliga fall cyklar eller går bara för att man inte har nån bil... man unnar sig sånt när man är hemma... unnar sig att släppa ut lite mer gift i naturen. Jag kommer antagligen ha med mig mat i plastburkar till jobbet som jag slänger in i micron när det blir lunchdags. För även om man är medveten så orkar man helt enkelt inte leva som man borde.
Det har jag erkännt för mig själv för längesen, jag tror ändå det finns en sundhet i det. Min klimatångest skulle växa till ett berg om jag läste artikel efter artikel om ämnet, om jag aldrig tillät mig själv att ta bilen, om jag slutade äta glass bara för att det krävs mer energi att tillverka en glass än ett mål mat. ( har jag hört... )
Men visst, det är ett jobbigt dilemma. Förträngning och låtsas att det inte regnar när det i själva verket öser ner gör ingen skillnad. Men det är skönt och kanske nödvändigt att sticka huvudet i sanden en liten stund.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara, det där med kaffefiltret.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback